Mennyi a haszna egy márkás napszemcsin a gyártónak?

Egy márkás napszemüveg, mondjuk egy eredeti Ray Ban, Oakley modell nem olcsó mulatság, simán elkérnek érte 80-100 ezer forintot is.

Nem is beszélve a nagy divatmárkák napszemüvegeiről: Armani, Bulgari, Prada, Versace, Ralph Lauren, Dolce & Gabbana, Chanel, Burberry, Tiffany – az összes híresebb luxusmárka logójával találkozhatunk napszemüvegek szárán is, általában igen súlyos összeget mutató árcédula társaságában. Ennek a sok márkának a napszemüvegeit, amiket most felsoroltunk, mind egyetlen cég gyártja és árulja. Ez a cég az olasz Luxottica, ami gyakorlatilag versenytárs nélkül tartja az egekben a márkás napszemüvegek árát. A Luxotticát 1961-ben alapította egy akkor 26 éves olasz műszerész, Leonardo Del Vecchio (ma 79 évesen Európa egyik leggazdagabb embere, a vagyonát 20 milliárd euróra becsülik). 1988-ban az Armanival megkötötte az első licencszerződését, amivel egy híres nemzetközi márkanevet használhatott a napszemüvegein. A kilencvenes éveket hasonló szerződések kötésével, és a konkurensek módszeres felvásárlásával töltötte a cég, így került hozzá a világ két legismertebb napszemüveg-márkája, a Ray Ban 1999-ben (640 millió dollárért), és az Oakley 2007-ben (2,1 milliárd dollárért). Ma a globális napszemüveg-piacon a Luxocitta részesedése 80% feletti. A cég forgalma tavaly 7,6 milliárd euró volt, és a Wall Street Journal számításai szerint eszement profitrátával dolgoznak: minden befolyó dollárból 52 (!) cent náluk marad nyereségként. A szemészek szerint egyébként a napszemüveg egészségügyi funkciója, vagyis a szem védelme az UV-sugaraktól technikailag nem túl bonyolult és költséges megoldani. A szakemberek szerint egy napszemüveg árából a 40-70 dollár (kb. 10-20 ezer forint) feletti rész már a márkanév ára. ( index.hu )

Mennyi a haszna egy márkás napszemcsin a gyártónak?